Tekst koji sledi je inspirisan dešavanjima na domaćem web prostoru. Svaka sličnost sa stvarnim događajima i ličnostima je namerna, s tim što niko neće biti prozvan niti pomenut, s obzirom da se radi o pojavi koja je naročito eskalirala poslednjih par meseci, i na koju skoro pa niko nije imun.
Otvorena zagrada. Džejn je u društu oduvek smatrana izuzetno druželjubivom osobom. Sa svima sam imala izuzetno dobre odnose, i nikada nisam pripadala “klanovima”. Kako tokom školovanja, tako i dan danas, na poslu i u privatnom životu. To što sam sa svima bila u dobrim odnosima ne znači da sam bila neiskrena. Naravno, ne može čovek sve da voli i sa svima da se složi, ali zato prema svima može da pokaže identičan nivo poštovanja. Zatvorena zagrada.
E, upravo to mi u neku ruku, daje moralno pravo da sada pametujem na temu onoga što se događa, što na Twitteru, što po blogovima, a što po mrskom FecesBook-u (namerni lapsus calami, pošto nalog na istom ponosno obrisah pre par meseci). Also…
Oni koji prate život i priključenija fantastičnog dr Grega Hausa će se možda setiti jedne od epizoda, u kojoj Greg, obraćajući se Alison Kemron istu naziva “The Queen of the circle”*. “Kraljicom kruga”. Za one koji ne prate seriju (shame on you!), evo kraćeg objašnjenja. Naime, “krug” je naša real-life socijalna mreža, koju čine ljudi sa kojima smo u svakodnevnoj interakciji po sopstvenom izboru (naši prijatelji, poznanici), ali i sve ono što naša svest percipira kao “normalno” i “poželjno”. Svi smo mi spolja različiti. Neko voli leto, neko voli zimu, neko “navija” za Windows, neko za MacOS… Neki imaju symbian telefone, neki iPhone, a neki i telefone bazirane na Androidu. Neki slušaju rock, neki pop, neki klasiku, a neki punk. Međutim, suštinski – svi su isti. Svi u “krugu” imaju identičan vrednosni sistem. Identične poglede na svet. Po nepisanom pravilu, skoro identične političke stavove. I svi za svoj “krug” misle da je uber-cool.
Članovi kruga po defaultu imaju visoko mišljenje o sebi. Dobro, to nije toliko loše. Iako su suštinski “uniformisani”, vrlo rado ističu svoju tolerantnost. I rado će u svoj krug primiti i druge članove. Međutim, dolaskom novog člana, “krug” neće postati bogatiji i “šareniji” iz prostog razloga što će pridošlica biti “slomljena” i “ukalupljena” na taj način da može da postane deo “kruga”. “Krug” se ne prilagođava i ne menja, ljudi su ti koji se prilagođavaju “krugu”. I tek kada taj neko ispuni kriterijume “normalnosti” koje “krug” sam nameće, tek tada može da postane dostojan socijalne interakcije sa članovima “kruga”.
I tako dolazimo do zaključka da je “krug” jedna pomalo autistična tvorevina. Uho koje čuje samo ono što želi. Oko koje vidi samo ono što hoće da vidi. A “krugova” je previše.
Pokušavala sam da shvatim koji je to događaj bio okidač; šta je to upalilo svetlo i pokazalo pravu hrpu “krugova?” Da li je to bila neodržana gej parada, smrt Patrijarha? Ili je to bio siroti Taton? Da li su te izuzetno krupne i dramatične stvari bile katalizator? To u ovom trenutku i nije toliko bitno, koliko je očigledno da maske polako padaju, da se mimikrija u vidu RT, LOL, ROFL, smajlića i sl. polako “haba”.
Tek sada kada vidimo te silne klanove, postaje jasno da nismo ništa drugo nego tipični eksponenti sveta koji bi, tobož, da menjamo i koji nam nije po volji. Zalažemo se za toleranciju, ali na mikro-nivou. “Poštujem to što misliš da su Franz Ferdinand postali previše komercijalni, ali nemoj stranku da mi diraš, inače ću da te sa javno odreknem, nazvati te fašistom-nacistom-stranimšpijunom-četnikom-ustašom-pederom!” Zalažemo se za obrazovanje i dijalog, a nismo spremni da, primera radi, nekom ostrašćenom klincu, skinhedu, objasnimo zašto je nacizam loš i šta zapravo nije u redu sa tim sistemom. A zašto? Pa zato što mislimo da oni koji ne dele naše mišljenje nisu DOSTOJNI našeg vremena i naše pažnje. Zar je moguće da smo u tolikom tripu?
Ne zalažem se baš za ono „ako nemaš nešto lepo da kažeš, nemoj ni otvarati usta“. Niti sam za autocenzuru, daleko bilo. Svako ima pravo na svoje mišljenje. I sasvim je u redu da svako od nas svoj stav smatra ispravnim. Ali ukoliko nismo spremni da saslušamo sagovornika i sa njim se upustimo u civilizovanu polemiku, ma koja da je tema u pitanju, ostaćemo hendikepirani. Ne postoji osoba, ma koje političke ili koje druge provenijencije, od koje ne možemo nešto da naučimo.
A propos autocenzure, nadovezuje se i tema političke korektnosti na blogu, twitteru… Nedavno sam htela da izvedem jedan mikro-eksperiment na twitteru. Htela sam da napišem sledeći tweet: „Izručenje Slobodana Miloševića Haškom sudu je bilo protivzakonito“, i da vidim koliko ću followera izgubiti, a koliko njih će započeti polemiku. (BTW, ovde uopšte nije u pitanju sam SM, njegov „lik i (ne)delo“, već prosta činjenica da je izručenje bilo kog državljanina po tadašnjem zakonu bilo zabranjeno – što je činjenica koja je potpuno zaboravljena i zanemarena, a koja je meni, kao pravniku, naročito interesantna.)
Opet ću se vratiti na primer skinheda. Imamo dve varijante: ili ćemo flejmovati da ga treba smestiti u zatvor, premlatiti itd., ili treba porazgovarati sa njim i objasniti mu zašto je ta ideologija koju simpatiše pogrešna. Neko će reći, „to su fundamentalne stvari, nemam o čemu da pričam sa takvom osobom“. A upravo takva reakcija je pogrešna. I to govorim iz ličnog iskustva. Nekoliko minuta civilizovane rasprave, uz svo uvažavanje sagovornika, učiniće kudikamo više nego hejt i represija.
U stvari, ceo ovaj tekst se može sažeti u jednoj rečenici: „Poštuj druge da bi bio poštovan“. Polemika je divna umna gimnastika kada se vodi argumentima. Čim se to spusti na nivo ad hominem napada, to je… jadno. A ja sam sigurna da je barem 95% twiteraša i blogera dovoljno zrelo i da ne prihvataju da ih „krug“ proguta.
Zato između ušuškanosti u kolotečinu istomišljenika i zdrave polemike uvek biram ovo drugo.
_______
„See, skinny, socially privileged white people get to draw this neat little circle. And everyone inside the circle is “normal”. Anyone outside the circle needs to be beaten, broken and reset so that they can be brought into the circle. Failing that, they should be institutionalized. Or even worse – Pitied.“ Greg House
Comments 30
Totalno si u pravu. Ja sam na svom pretposljednjem postu pisala o nekim problemima u BiH, i dobila sam slicnu situaciju u komentarima – teznju jednog lika da ubijedi drugog u to da nije u pravu, bez imalo truda da shvati sta je ovaj prvi rekao. Tako da sve skupa gledano mene ovakve stvari brinu. Dovele su vec, cini mi se, do golemog zatupljivanja. Licno me zaboli za krug, ali nije bas ni prijatno kad izneses javno svoje misljenje koje se ne slaze sa vecinom i sutra se sreces sa tom vecinom. Medjutim, i na to se navikne
Posted 26 Nov 2009 at 7:00 pm ¶Cyber Bosanka
Dobrodošla na TwoCents!
Posted 26 Nov 2009 at 7:07 pm ¶Znaš kako je… “u čoporu se najlakše napada”.
he, he, extra su ove zeke
Posted 26 Nov 2009 at 7:14 pm ¶llevo3
To ti pričam.
Em su slatki, em su freaky (s obzirom da ovo nije “sladak” blogić), em doprinose božićnom raspoloženju!
Posted 26 Nov 2009 at 7:17 pm ¶Džejn, svidja mi se poredjenje s krugom.
Posted 26 Nov 2009 at 7:18 pm ¶Poučan članak.
Ja cu da pođem od sebe. Tako što svakog dana pokušavam da se borim sa svojim predrasudama i svojim demonima.
mislim da su zeke za uskrs
Posted 26 Nov 2009 at 7:33 pm ¶llevo3
Znam, bre, play along!
Bedno piskaralo
Ipak je to nešto na čemu svi moramo da radimo, svakog dana. A najveći paradoks je u tome što to uopšte nije teško, naprotiv.
Posted 26 Nov 2009 at 7:36 pm ¶Izuzetno precizno i tačno (ne pričam samo kao ljubitelj House-a
).
Odličan tekst, i odlične poruke. Svaka čast.
Posted 26 Nov 2009 at 7:41 pm ¶nemoj ti meni play along, ako ja kazem da su za uskrs onda su za USKRS.
Posted 26 Nov 2009 at 7:45 pm ¶llevo3
Llevo, play along inače ti šaljem zeke na gajbu!
Dejan Vesić
Od Hausa može mnogo toga da se nauči.
Posted 26 Nov 2009 at 7:46 pm ¶Hvala.
Dzejn, nemoj da pretis sa zekama, nece da izadje na dobro
Posted 26 Nov 2009 at 7:59 pm ¶Postuj druge da bi bio postovan!
Posted 26 Nov 2009 at 8:01 pm ¶Izgleda da web 2.0 ( brzina svetlosti), prerasta u 2.0.1( nemam vremena za osvrtanje i tragove..), gde mnogi nemaju strpljenja i zivaca . Spominje se preveliki sum a ne izlazi se iz kruga.
Ponekad mi se cini da pojedinci koji izadju na trenutak van kruga bivaju usisani od istog… Lako se ulazi…
Tvoje tekstove treba ukoriciti !!!
Deda: meni je cela ta priča oko web 2.0 (biću iskrena) mlaćenje prazne slame. Sada se odjednom pravi nauka i filozofija oko nekih do skora jednostavnih stvari. Pa kako treba blogovati, pa kako treba tweetovati… Iskreno, još samo nedostaju direktive koji toalet-papir da se koristi. Ista stvar oko tog tzv. “šuma”. Primera radi, ako se nekome ne dopada moj “šum”, brate, najkorektnije što možeš da uradiš je da me unfollowuješ, a ne da mi popuješ kako, kada i šta treba da tweetujem.
llevo3: spremaj šargarepu, ekipa je krenula. A zeke su ponele i malo “belog”, da se urade pre no što upadnu.
Posted 26 Nov 2009 at 8:09 pm ¶da, primetio sam i ja, kao i svi verovatno, da se svasta moglo videti, narocito na twitteru i nekim blogovima, ovih dana…
Posted 26 Nov 2009 at 8:15 pm ¶slazem se sa tvojim sazetkom, narocito u onom delu gde se dolazi do reci jadno. to je to.
uvredjen napustam ovaj blog (krug)………….ali vraticu se ja
Posted 26 Nov 2009 at 8:17 pm ¶P.S.
odlican post
llevo3: forget it, llevo, it’s RABBIT TOWN!
dedukcija: stvarno se zapitam šta je sa živcima ljudi poslednjih par nedelja… kao da je u toku kolektivni PMS.
Posted 26 Nov 2009 at 8:26 pm ¶Mene i jos jedanaest ljudi je neko stavio na block listu i samim tim oformio krug, krug prokletih, krug prokuzenih ali sta sada da se radi. Meni je u zadnje vreme cak postalo i simpaticno. Stari dobri Dirty Dozen (12 zigosanih) sa dobrim starim Lee Marvinom u gl.ulozi.
Za kraj mogu samo da citiram Dedu FAK, zivot ide dalje, u krugu ili van njega…
Posted 26 Nov 2009 at 8:26 pm ¶E jos jedna stvar, moracu da povecam dioptriju, cini mi se da su ova slova na blogu bash bash mala….ili mi se samo cini????
Posted 26 Nov 2009 at 8:27 pm ¶Dezareo: te “negativne” liste su me uvek podsećale na neka mračna vremena… Bilo da su to starorimske proskripcije (spiskovi političkih neprijatelja Rima), bilo da su to moderne liste za odstrel… Samim tim, prema njima imam izrazito negativan stav.
Jbg, navikla sam da radim sa pixelima, ovde neki… “emovi”.
Posted 26 Nov 2009 at 8:30 pm ¶PS Veličinu fonta ću da sredim čim provalim šta treba da doteram.
obukao sam svoje omiljene gace na zeke i evo vratio sam se da samo dodam: “Ovaj krug sam smislio
Posted 26 Nov 2009 at 8:33 pm ¶Ovaj krug sam stvorio
Ovaj krug sam razbio
U vetar rasuo.”
dzejn> sve te razumem. secam se i tog pms ispada. i rasprave za pravo. i to za sum. i jos 300 cudesa. odlucio sam da to vise ne citam.
Posted 26 Nov 2009 at 8:34 pm ¶llevo3: samo se ti zezaj, oni su već prošli Gornji Milanovac.
dedukcija: ignorisanje je još i najefikasnije rešenje kada ne možeš da pronađeš zajednički jezik sa sagovornikom, i to njegovom krivicom. Razumemo se.
Posted 26 Nov 2009 at 8:43 pm ¶S vremena na vreme twitnem da me unfoluju svi koje smaracim mojim jebanim sumom. Nisam ni znao do skora sta je to, isto ko i “nisa”…WTF
Neko me otkaci-izbaci iz svog kruga, neko mi se nakenja na twit i idemo dalje…
Ja nisam nikoga do sada unfolovao, osim jedne osobe koju sam sa osobityim uzivanjem blokirao, samo sto je to duza prica.. Smatram da sve moze i drugacije. I ja znam da popujem po malo, ali iz dobre namere i nisam se sporeckao zbog toga, naprotiv.
Ljudi smo, znamo da pogresimo , ali kad se ucimo na sopstvenim greskama ume da zaboli i da nas sputa u odredjenim trenucima…ponekad i da previse kosta.
Posted 26 Nov 2009 at 9:02 pm ¶Fora je i sa nasim neprikoslovenim misljenjem kao da ono nije podlozno promeni???
A sto se tice blogovanja, meni su svi zivi drzali predavanje i sve skoro da znam oko blogovanja, samo nikako da krenem po njihovim uputstvima. Ja i dalje teram po svom i mnogo mi prija. Kad budem krenuo po njihovom, otvoricu novi blog samo za takvo blogovanje, ili cu prestati…
U svakom slucaju: sve ove platforme koristim na neki svoj nacin, a bogatsvo u prijateljstvima mi je nemerljivo.
Da li mi verujes da sam par puta obrisao post u kojem hvalim tebe a kudim mnogo drugih stvari u okruzenju jer smatram da bi takav post vise statio nego koristio. A stavljanje slika bez price, u ovom slucaju je sit i to tezak. Sit je i da ne kritijujem ni jednom recju…i tako mi prolaze dani a ja nikako da se odlucim za sta cu…Eto, mene muce unutrasnje (samo)cenzure, a ovo da li ce me neko odjebati iz kruga, to ne, ni malo…A znas zasto? Pa taj ko me odjebe, on mi daje do znanja da sam mu totalni smor i da ni on meni ne treba. Iskreno. Meni malo zao, ali idem dalje jer krug je okrugao i u mom slucaju se uvek okrece, i ja sa njim…pa sam naekad gore a nekad dole, bas kao i u realu…
Deda: uh, stvarno moram promeniti veličinu fonta u komentarima.
Ne znam… Ja sam blog oduvek doživljavala kao nešto lično. Ako je cela blogosfera jedan veliki stan, a mi blogeri jedna porodica, onda je ovaj blog moja soba. Moj kutak koji uređujem kako želim. Drugo je dnevni boravak ili kuhinja. To koriste svi, i tu je konsenzus neophodan. Moj je izbor da li ću svoju sobu ukrasiti umetničkim reprodukcijama ili ću polepiti postere. Da li ću krevet postaviti u pravcu istok-zapad ili ne.
Autocenzura je nešto sasvim normalno. Niko od nas ovde ne piše sve ono što misli. Moj položaj je nešto bolji, ja sam jedna od retkih koja se nije “otkrila”, koja još uvek fura sa Džejn Dou. I ma koliko ta anonimnost bila moćna stvar, autocenzura je još uvek tu. Čak i kod mene.
A što se “šuma” tiče, da nije njega, tj kada bi se svi držali suvoparnih tweetova, ko zna da li bih ikada upoznala gomilu sjajnih likova.
I tvoj blog je odličan, zato što je eklektičan. I mislim da bi ostao odličan bez obzira na koju temu se odlučiš da bloguješ. Da nije tako, ti ne bi bio jedan od najgotivnijih blogera u regionu.
Posted 26 Nov 2009 at 9:13 pm ¶Krugovi su neminovni… Da li namerno ili sasvim slučajno u svom životu imam mnogo krugova oko sebe, pripadam svima i ne pripadam nijednom. Svoja sam bila i ostaću, pa nek’ ide život.
Posted 27 Nov 2009 at 1:55 pm ¶Nisam idolopoklonik, ali Džejn, šalji mi sliku – ‘oću da je stavim na zid!
Sve si videla, sve si shvatila, sve si rekla – svaka ti čast. Dok sam čitao, lepo su mi se javljale slike pojedinaca… Još uvek mi pred očima njihov pogled na svet po kome “oni koji ne dele naše mišljenje nisu DOSTOJNI našeg vremena i naše pažnje”… Toliko o toleranciji. Aferim.
@Deda, ne zezaj… Bloguj ti samo po SVOJIM pravilima, a kome ne valja nek traži bolje…
Posted 28 Nov 2009 at 4:25 pm ¶Jedan od najpotrebnijih postova u poslednje vreme! Hvala ti na njemu, na odličnoj analizi prilika u Blogolandiji koja troši sopstvene resurse na prilično jalov način. A svoj pravi posao ume da radi bolje, da bude šarolikija i svestranija.
Posted 28 Nov 2009 at 5:31 pm ¶Reći ću nešto što nigde nisam – twitter, kao vrlo precizan i jasan “blogoveznik” stanja u ovoj “atmosferi”, i ja sam dva puta koristio kao opitni poligon. Ništa veliko i ništa što bi drugima išta značilo ili nekog povredilo. Više da proverim da li grešim.(Nisam nešto posebno zaključio.)
Ima nas veoma različitih – to je dobro itekako. Pričati sa potpunim istomišljenikom jedva se razlikuje od slušanja odjeka svojih reči. No, to prijatno šarenilo uglavnom trošimo na skoro detinjasti način, ali ima i najobičnijeg preterivanja i nepoštovanja tuđeg mišljenja i tuđih stavova. Pa i sprdnje sa tim.
Sami blogovi osciliraju i kao da se “grupišu” na način na koji si opisala efekat socijalnih krugova, od kojih ovde postoje minimum dva, a svakako više njih. Jer, “osciliraju” njihovi autori i to u ritmu koji ih često ponese, a nije njihov lični izbor.
Pomalo ima i ustajalosti, što ja bez kompleksa “lečim” provocirajući skoro direktno kroz svoje postove, ali bez ikakve loše namere. To ume da pročisti komunikaciju među nama. I tu dobijam zanimljive odgovore.
No, interesantno je da i ti smatraš kako ima solenja pameti šta i kako pisati.
Ja to ne vidim tako, možda zato što sa 52 godine od kojih bar 35 pišem za medije drugačije posmatram tekstove. Nesvesno “odradim” analizu onog što pročitam i kažem, ponekad, kako to vidim. Mada me taj deo pisanja ponajmanje zanima, izgleda da zanima druge – takvi postovi dobiju na stotine čitalaca u dan-dva.
Ono što mene, pak, istinski zanima, tematika koju hoću da “instaliram” kao noseću na blogu, zaostaje po čitanosti.
Nije problem u broju ljudi koji nešto žele da pročitaju, već u tome šta je interesantnije za čitanje. (Ne povodim se za tim, samo konstatujem.)
No, možda tako i treba, nemam želju da to posebno istražujem.Kao što nemam želju ni nameru da išta menjam u načinu pisanja, bar ne dok sam ne dođem do nekog “praga” ili kraja koji traži novi početak.
A možda je i ovo prolazna faza koja će da iskristališe sam svet blogera i sve skupa nas naučiti odmerenosti, toleranciji i dijalogu. Na žalost, ponekad smo kao deca koja još ne znaju da pitaju “šta je ovo” ili “šta si mislio/la”, već umesto toga odmah potežemo tešku verbalnu artiljeriju.
Više ovakvih tekstova – bićemo bliži jedni drugima i udaljeniji od zatvorenih krugova.
Janey, Janey ili si ‘vamo ili tamo nema izmedju, znas!!!!
Posted 28 Nov 2009 at 5:56 pm ¶Drago mi je da je ovaj tekst naišao na pozitivan odjek diljem blogotwittosfere. I zaista se nadam da neće biti protumačen kao “poziv na linč” ili “lov na veštice”. A poslednje što želim je da nekoga “disciplinujem” ili da izigravam mirotvorca…
Stvari su eskalirale zadnjih par nedelja i, ma koliko posmatranje konfrontacije zna da bude zabavno (ipak smo ljudi, naša psiha je takva), jedini cilj ovog teksta je da se “spusti lopta”.
Dezareo: a, ne. Kod mene nema “ili-ili”. Ja sam freethinker. Osudiću ono što zaslužuje osudu, pohvaliću ono što zaslužuje pohvalu.
Posted 28 Nov 2009 at 8:56 pm ¶U svojoj kraćoj ali plodnoj twiteraškoj karijeri imam “samo” jednog blockiranog (Britney i koleginice ne računam
) i još uvek se premišljam da li je trebalo, a kakva sam neurotična (sa prerazvijenim superegom), mož’ se desi da ga u daljem razvoju događaja odblokiram. Manje-više što mi se frljao netolerancijom, to uspešno tolerišem, nego je spominjao motku i prevenciju u istoj rečenici, pa kao majci Jugovića, “tu srce izdržat’ ne moglo”.
, a što se tiče strahovlade i jednoumlja – No Pasarán!
Posted 30 Nov 2009 at 5:59 pm ¶Tvoj tekst Džejni potpisujem, zeke su baš cute
Trackbacks & Pingbacks 3
[...] This post was mentioned on Twitter by Predrag Milićević, Dragan Radović. Dragan Radović said: RT @Pedya „Poštuj druge da bi bio poštovan“ http://is.gd/55MBf [blog post by @dzejndou] [...]
[...] bolje. Nemam ja iluzija da knjige menjaju stvarnost. Ali sam, moram priznati bila uljuljkana u krugu. Svom krugu, poznanika, prijatelja, kolega i drugara, koji, uprkos svemu čitaju – dnevnu [...]
[...] Krugovi? Krug? Odlično viđenje, sa moje tačke gledišta, života i ljudi u ovom našem okruženju. Ne želim da pripadam ni jednom, a sa druge strane pripadam mnogim krugovima. [...]
Post a Comment